aBázis KAPCSOLAT BLOG CSAPAT ÓRAREND ÁRAK GALÉRIA EDZÉSEINK AKCIÓK GYIK

Blog

Üdvözlünk aBázis blogján!

index

Erősember és erőemelő-Tévhit és valóság

aBázis blog 7 Nov 26, 2019


Minden sporttal kapcsolatban vannak tévhitek, sztereotípiák, mint például, hogy minden erősportot űző minimum 100 kg, és el van zsírosodva. Nem kell odafigyelniük az étkezésre, bármit ehetnek csak sok legyen, különben is csak jó genetika, és sok hús kell a sikerhez. Nézzük mi is a valóság!

Erősember csak nagydarab lehet

Rengeteg versenyszámot felvonultató, változatos sportról van szó, így nem lehet kijelenteni, hogy ez csak a nagydarab 100 kiló plusszosok sportja. Persze előny, ha a strongman versenyzők az erőemelés, súlyemelés, vagy esetleg nehéz atlétikából érkeznek, hiszen ezek a sportágak kiváló alapot adnak ehhez a sporthoz. Nagyon fontos az erő-állóképesség fejlesztése párhuzamosan a max. erő javításával együtt. Mivel sok olyan szám van, ami folyamatos erőfeszítést igényel, például 75-90 másodpercig kamion húzás, vagy a különböző pakolós számok. Itt inkább a gyorsaság, robbanékonyság számít, amit kisebb tömeggel hatékonyabban lehet sokszor végrehajtani. Egy magas, szikár strongman versenyző ezekben a számokban jobban is teljesíthet.

Giant

Csak az erő számít

Ez sem igaz. A helyes technika, a robbanékonyság, állóképesség, gyorsaság ugyanúgy fontos, hiszen nem csak erő számok vannak. Hiába tud egy versenyző több száz kilót felemelni, ha képtelen azzal futni, vagy minél gyorsabban egymásra pakolni. Lényeges, hogy a versenyző ne specializálódjon kifejezetten semmilyen irányba, mint pl. az erőemelők, súlyemelők. Fontos az alapkészségeket megtartani, maximális erő, robbanékonyság, erő-állóképesség, ügyesség, hajlékonyság. Így a sportoló olyan lesz mint egy "ezermester" mely készséggel sikeres, és sérülésmentes lehet évekig.

Nem az egész testet, csak bizonyos területet kell erősíteni

Mivel a sok versenyszám az összes izmot igénybe veszi, és mindig a leggyengébb izmon bukik el egy gyakorlat, vagy sérülés következik be, így minden izmot fejleszteni kell, testépítő és egyéb eszközökkel is. Itt a szériának, az ismétlésnek, és a módszernek igen változatosnak kell lennie, nyilván az egyéni szükségletek, gyengeségek fejlesztése prioritást élveznek. Így a konditermi edzés mellett fontos a verseny eszközökkel való gyakorlás, amely ügyességet-technikát kíván, például magasba dobás, rönk dobás. Az erősember versenyzőknek szinte ugyanazon izmok nagyobb erejére van szükségük, mint amit a hétköznapi fizikai munkánál használnak az átlag emberek, ezt a képességet kell maximálisra fejleszteni több számnál is, például koffercipelés, zsákpakolás.

Squat

Az erőemelők nem esztétikusak csak erősek

Az erőemelésnél nyilván nem prioritás az izmosabb, látványosabb külső, a lényeg egy adott gyakorlatban az adott szabályrendszerben, ruha segítségével (equipped), vagy ruha nélkül (raw) a lehető legnagyobbat teljesíteni, míg a testépítés elsősorban esztétikai-kozmetikai sport (testszobrászat). Ennek ellenére, mivel ez a sport is minden izomcsoportot megmozgat, a rendszeres, kemény edzés, és megfelelő étrend mellett mintegy "mellékhatásként" kialakul a formás, esztétikus izomzat. Persze nem lesz olyan definiált mint egy testépítő, de nem is ez a célja.

Aránytalanná tesz

Mivel erőemelésben is edzünk minden izmot, így ez sem igaz. Persze ez csak annak érdekében történik, hogy az adott sportág gyakorlataiban minél jobban tudjunk teljesíteni, természetesen sérülésmentesen. Fontos tudni, hogy az alapozás eleinte nem sokban különbözik a kezdőknél a testépítés gyakorlatival, és elveiben sincs komoly eltérés. Az alapvető különbség, hogy lehetőleg már az elején fejleszteni kell a speciális technikákhoz az alapképességeket is: a hajlékonyságot, a fekvenyomás hidalási technikáját, és annak tökéletes végrehajtását. Ezekhez viszont arányos, jól felépített testre van szükség. Nem lehet gyenge karokkal, felhúzni, vagy fekvenyomni, sem pedig gyenge háttal és törzzsel guggolni.